-

jan-niezbendny

Komentarze użytkownika

@IX konferencja LUL w Krakowie - trzecia część „nieoficjalna” (30 lipca 2024 07:07)

Ale to wszystko są herby polskie, a nie egipskie. ;)

jan-niezbendny
3 sierpnia 2024 10:47

@IX konferencja LUL w Krakowie - trzecia część „nieoficjalna” (30 lipca 2024 07:07)

Panie Andrzeju, za mało arkadii w Arkadii? Przecież mit arkadyjski jest od początku podszyty świadomością kruchości ludzkiego życia. To jak ma pomijać śmierć?

Nicolas Poussin, Et in Arcadia ego.

A propos toczącego się życia, moim ulubionym obiektem w łowickiej Arkadii jest ta płaskorzeźba z sentencją "L'espérance nourrit une Chimère et la vie s'ecoule" - nadzieja karmi chimerę, a życie upływa. Kiedyś natknęliśmy się tam na pracownika ochrony (sic!), któremu nagle zachciało się zagadać do spacerowiczów. Widząc, że interesuje nas ta rzeźba, poetycko ją objaśnił: kobieta jest naga, bo piękno powinno być nagie, a jest odwrócona, żeby to piękno nie gorszyło.

Bardzo fajne miejsce i wcale nie ponure. Sentymentalno-nostalgi ...

jan-niezbendny
2 sierpnia 2024 20:28

@IX konferencja LUL w Krakowie - trzecia część „nieoficjalna” (30 lipca 2024 07:07)

>  ta indianka MUSIAŁA znać hiszpański. Nie wiem, cxy ją uczono, cxy ze "słuchu" od swego właściciela się z tym hiszpańskim zetknęła. Ale nie mógł on dla niej być językiem obcym w momencie przybycia Korteza. 

No właśnie nie musiała i nawet wiemy z pewnością, że nie znała. W 1519 Cortes potrzebował dwojga tłumaczy: Malintzin, która znała swój ojczysty język nahuatl (aztecki) i chontal (jeden z języków majańskich), wyuczony przez 6 lat w niewoli u Majów, oraz Gerónimo de Aguilara, hiszpanskiego zakonnika, który w niewoli u Majów przebywał jeszcze dużej, bo od 1511 roku, i - co za niespodzianka! - świetnie znał hiszpański. ;) Po prostu w kontaktach z Aztekami Cortes mówił do Aguilara, Aguila ...

jan-niezbendny
2 sierpnia 2024 18:52

@Piętnaście lat minęło jak jeden dzień (1 sierpnia 2024 09:38)

Gratuluję sukcesu - bo to jest niemały sukces kontynuować dzieło przez 15 lat w tak niewdzięcznym i kapryśnym środowisku jak Internet. Życzę powodzenia w tym i wszystkich innych przedsięwzięciach oraz nieustającego wsparcia i inspiracji ze strony społeczności, którą zgromadził Pan wokół SN. Sto lat!

jan-niezbendny
1 sierpnia 2024 11:34

@Po co ludzie czytają książki? Epitafium dla Larry'ego McMurtry (31 lipca 2024 09:24)

Dlaczego? Przeciez znicz nie kojarzy się wyłącznie funeralnie. Znicz olimpijski, na przykład. Od dawna istniały lub istnieją pod tą nazwą np. kluby sportowe (niejeden, ale wymienię tylko Znicz Pruszków- 1923), nauczycielskie spółdzielnie mieszkaniowe (w tym jedna, warszawska, powstała w latach 30.), Towarzystwo Młodziezy Polskiej "Znicz" (1904), kilka wydawnictw, miesięcznik regionalny (1933), to i przemianowanie w 1947 roku kina w Oleśnie nie budziło kontrowersji.

jan-niezbendny
31 lipca 2024 14:08


@Do czego piją Węgrzy? (30 lipca 2024 06:40)

Była. Węgierska też. Pytanie: co ONI chcieli tym Władysławem przekazać?

 

jan-niezbendny
30 lipca 2024 17:29

@Do czego piją Węgrzy? (30 lipca 2024 06:40)

Okazja przednia, bo Warneńczyk też w tym roku ma okrągłą 600. rocznicę urodzin. Ale tamto, po pierwsze, już było, a po drugie - zawiera dwuznaczny przekaz. Wizerunek na monecie z 2015 roku pochodzi z kolekcji medali, którą upamiętniała seria "Skarby Stanisława Augusta". Szczegół znaczący, ponieważ owe skarby znajdują się w Kijowie

jan-niezbendny
30 lipca 2024 14:16

@Do czego piją Węgrzy? (30 lipca 2024 06:40)

Park jest pamiątką pewnego wydarzenia z przeszlości, a nie od dziś wiadomo, że prawdziwa przyjaźń wykuwa się w walce. ;)

jan-niezbendny
30 lipca 2024 09:45

@Do czego piją Węgrzy? (30 lipca 2024 06:40)

Tak, panie Piotrze. To było pytanie retoryczne. ;) Chciałem tylko przypomnieć, że doszukując się powodów nieoczywistych nie można z góry wykluczyć tych zupełnie oczywistych, np. okrągłej (w tym przypadku zdarzającej sie raz na stulecie) rocznicy związanej z jakąś ważną, historyczną postacią. A użyte motywy są banalne do bólu: pierścień, sól, fundacja klasztoru klarysek w Nowym Sączu. No i data emisji też taka, ze byłoby naprawde dziwne, gdyby wybrano inną. 

Btw, polska Wikipedia odmładza św. Kingę o 10 lat. 

jan-niezbendny
30 lipca 2024 08:28

@Do czego piją Węgrzy? (30 lipca 2024 06:40)

Panie Pioterze, obrączka jest, kryształy soli są - i to jest to, co zapewne każdy zna z legendy o św. Kindze, której święto przypada na 24 lipca. Ale co to za budowla w centrum rewersu, podpisana Oszandec? Pominął Pan dominujący motyw.

I co to za daty na awersie? Coś się wydarzyło równe osiemset lat temu, w 1224 roku, ale co?

 

jan-niezbendny
30 lipca 2024 07:57

@Ludzie, głosujcie na opozycję, bo w przyrodzie nic się nie dzieje (29 lipca 2024 09:29)

Tak teraz serwują legendarny paprykarz w Szczecinie. Życzę szybkiego powrotu do zdrowia! I bezstresowej konsumpcji ulubionych potraw.

jan-niezbendny
29 lipca 2024 15:53

@Czy pakt Ribentrop - Mołotow obowiązywał w sierpniu 1944 roku? (28 lipca 2024 13:19)

W Austrii w latach 1938-1945 walutą była marka (Reichsmark), więc pewnie alianckie marki tez musiał się pojawić. Ale chyba jednak alianci nie zamierzali pozostawić Austrii w granicach Niemiec, skoro przywrócili szylinga i wypuścili własną, przejściową wersję.

Czy była to przeróbka? Jesli tak, to nie nazwalbym jej małą.

jan-niezbendny
28 lipca 2024 22:19

@Czy pakt Ribentrop - Mołotow obowiązywał w sierpniu 1944 roku? (28 lipca 2024 13:19)

W Niemczech w latach 1944-1948 funkcjonowała marka aliancka (AM-mark - Alliierte Militärbehörde). Amerykanie przygotowali wzory i przekazali je pozostałym aliantom, w tym Rosjanom, którzy dla swojej strefy drukowali banknoty w ZSRR. Te spoza USA odróżnić mozna po braku znaku firmy Forbes Lithograph Company i po początkowych cyfrach numeru seryjnego ("1" - strefa amerykańska, "0" - strefa brytyjska, "00" - strefa francuska, "-" - strefa radziecka).

Nawiasem mówiąc, w obiegu był także sowiecki wojenny juan.

jan-niezbendny
28 lipca 2024 17:43

@Historia nienaturalna (27 lipca 2024 06:05)

Z Ezopa pamiętam "Mysz wiejską i mysz miejską" (czytanka w podręczniku ;), ale bardziej interesująca jest Batrachomyomachia.

jan-niezbendny
28 lipca 2024 12:33

@Historia nienaturalna (27 lipca 2024 06:05)

W każdym razie w myszy nie wierzą nawet krasnoludki.

"Ale Koszałek-Opałek, puściwszy dymek z fajki, tak dalej prawił:
— Różnie to tam powiadają o tych myszach, tak i tak. Dawne to czasy i dziś nikt nie dojdzie już, jak było. Ale że w naszych księgach stoi, że to nie myszy były, tylko właśnie Bożęta, które się w mysie kożuszki przybrawszy, iż zima była tęga, a widząc, jako ten Popiel ze wszystkim źle panował, hurmem się z mysich nor na niego rzuciły i tak go poturbowały, że to na śmierć".

M. Konopnicka, O krasnoludkach i sierotce Marysi, 

jan-niezbendny
28 lipca 2024 10:07

@Historia nienaturalna (27 lipca 2024 06:05)

przepraszam, coś źle nacisnąłem.

W Bingen też mają Mysią Wieżę, a stamtąd do kopalni krzemienia w Lousbergu jest 160 km w linii prostej. To dużo bliżej niz z Kruszwicy do Opatowa.

jan-niezbendny
28 lipca 2024 10:04

@Historia nienaturalna (27 lipca 2024 06:05)

Tak, Kruszwica to nie jest odosobniony przypadek. W Bingen jest 

jan-niezbendny
28 lipca 2024 10:03

@Teoria pochodzenia Słowian Pawła Stalmacha (25 lipca 2024 13:08)

Panie Pioterze, ja przeczytałem to, co Pan zacytował, i do tego tylko się odniosłem. Bardzo konkretnie. Niech Pan mi nie każe zgłębiać całej bibliografii tematu, tylko tak samo konkretnie powie, jak w tej bibliotece Aszurbanipala i starszych źródłach nazywają Wenetów i Fenicjan. I w ogóle gdzie Pan ową bibliotekę i źródła znalazł, bo "wystarczy zajrzeć" to troche słaba wskazówka. Pan zajrzał? W Internecie albo w książce dostępnej w Polsce, czy osobiście przeszukując 30 tysięcy pokrytych pismem klinowym glinianych tabliczkek w British Museum? Jesli to drugie, to niestety nie jestem partnerem do dyskusji. Na podróż do Londynu jeszcze byłoby mnie stac, ale to pismo klinowe... ;)

jan-niezbendny
27 lipca 2024 00:06

@Teoria pochodzenia Słowian Pawła Stalmacha (25 lipca 2024 13:08)

Ja po prostu nie umiem znaleźć starszego źródła niż Herodot i odwołanie się do niego wydaje mi się rozsądniejsze niż porównywanie nazw tych ludów w języku polskim. A jak jest w prawdziwych źródłach pierwotnych, czyli zapewne po aryjsku? ;)

jan-niezbendny
26 lipca 2024 19:50

 Poprzednia  Strona 36 na 44.    Następna